În ce constă lucrul pe care-l faci? Cu ce te ocupi?
De mai bine de doi ani, activez în calitate de fondator și CEO al Technovator. În tot acest timp, împreună cu echipa, dezvoltăm talente, susținem antreprenorii și contribuim la dezvoltarea ecosistemului de inovare din Moldova. Dar, în general, obiectivul nostru, și mai ales al meu personal, este de a dezvolta inovația prin crearea unui mediu favorabil pentru aceasta.
Ai multă experiență? Cum a început totul?
Cea mai mare contribuție la dezvoltarea mea profesională, a fost experiența de lucru la Asociația Națională a Companiilor din Domeniul TIC - ATIC, implementatorul proiectului Tekwill. Aici am învățat cum să dezvolt ecosistemul, industria IT, atât în ceea ce privește infrastructura, cât și comunitatea de inițiative tehnologice, startup-uri, companii IT, donatori, universități și programe internaționale.
Cu ce te-ai ocupat la Tekwill?
La început am fost responsabilă de organizarea evenimentelor. În timp, proiectul a crescut organic și a fost nevoie de un departament specific. Așa că au apărut două noi domenii - educație și antreprenoriat. Deoarece am fost atrasă de comunități, m-am implicat în ele și am gestionat domeniul antreprenoriatului. În strategia noastră, am dezvoltat un funnel: introducerea talentelor în tehnologie, încurajarea lor pentru a observa viața startup-urilor, motivarea lor de a participa și diverse metode de sprijin, dar după un an de COVID, am adăugat și o componentă de dezvoltare digitală pentru IMM-uri ca unul dintre domeniile de antreprenoriat tehnologic.
Cum ai devenit parte a companiei Tekwill?
Așa cum am spus, am venit inițial la ATIC ca organizator de evenimente. Am vrut să-mi înființez propria companie și să devin organizatorul unuia dintre cele mai mari evenimente din țară. Aveam experiență ca organizator de evenimente, precum concursuri de inginerie, zile ale vinului, vernisaje, prezentări de modă, dar am vrut să mă implic mai mult în conținutul evenimentelor. Am văzut că se planifica organizarea celui mai mare eveniment din țară - Moldova ICT Summit - și am simțit că într-o zi voi fi implicată în crearea acestuia. Dar la acel moment nu aveam nicio idee că voi deveni eu însumi organizatorul principal al acestui eveniment.
După absolvire, mi s-a propus să mă alătur echipei. M-am confruntat cu o dilemă: știam că vreau să îmi dezvolt propria companie de evenimente, dar în același timp îmi plăceau foarte mult echipa și abordarea muncii la ATIC, iar oferta suna bine: să fac ceea ce îmi doream, cu conexiuni, deschidere și resurse. Am început să organizez diverse inițiative, programe și campanii până când a apărut proiectul Tekwill. În afară de faptul că clădirea în sine mi s-a părut foarte mare - 3600 de metri pătrați, tot acest spațiu trebuia umplut cu oameni. Până în ultima săptămână am avut o dilemă, nu știam dacă putem atrage oameni în acest colț de oraș. Cu alte cuvinte, principalul angajament a fost să umplem acest spațiu cu oameni, startup-uri, programe. Tekwill este un centru de excelență, un proiect care pune la dispoziția țării, oameni talentați, inițiative și oportunități pentru startup-uri, comunități, companii mici, mijlocii și mari.
Sunt curioasă, ce studii ai absolvit?
La vârsta de 15 ani am venit la Chișinău, am studiat la școala profesională nr. 1 pentru a deveni bucătăreasă. Am obținut o diplomă, am lucrat în calitate de bucătar în mai multe cafenele și restaurante din capitală. Mai mult decât atât, am studiat la Facultatea de Industrie Alimentară, fără să știu atunci că există și alte facultăți și alte oportunități în țară. Am continuat tradiția familiei noastre, la fel ca și frații mei. Dacă m-aș fi documentat, probabil că aș fi ales altceva. Am decis să mă înscriu la o specializare mai în trend, și anume, Biotehnologie industrială, părea o carieră promițătoare. Studiul noilor tehnologii mi s-a părut mai interesant decât să fiu un simplu bucătar. Din păcate, nu avem multe laboratoare în țara noastră, așa că la acea vreme era o muncă de rutină care nu trezea niciun interes. Dar până în ziua de azi, cred în continuare că biotehnologia și industria alimentară sunt promițătoare, deoarece este ceea ce ne definește, avem potențial și trebuie să găsim diferite metode inovatoare pentru a dezvolta acest domeniu.
După aceea, am intrat în programul de masterat la Universitatea Academiei de Științe, specializându-mă în Bioeconomie și Economia managementului naturii. La acea vreme nu era încă o problemă atât de globală, dar mi s-a părut interesantă. Chiar dacă am participat la cursuri și am primit o bursă, nu vedeam unde aș putea lucra. Am încercat să particip la multe proiecte, am fost membru al mai multor ONG-uri.
Fiind studentă la Universitate, ai făcut parte din comunitatea BEST?
Da, așa este. M-a atras faptul că erau mulți străini, vorbeau engleza, erau emanicipați, simpli, eu pe-atunci eram mult mai elegantă, purtam tocuri, cu alte cuvinte, aveam vibe-uri diferite. Chiar dacă nu prea înțelegeam exact cu ce se ocupa această organizație, am aplicat, am fost selectată, și mai târziu am făcut parte din consiliul de administrație. Era foarte important pentru mine tot ce făceam acolo. Oamenii mă întrebau dacă primesc bani pentru asta, nu înțelegeau de ce fac voluntariat. Dar eu știam că tot ce învăț acolo, o să-mi prindă bine și, într-o bună zi o să implementez cunoștințele primite. Acolo am învățat cum funcționează organizațiile mari internaționale, cum să lucrezi cu oamenii, am primit o adevărată experiență de corporate.
Ce a urmat după această experiență?
În timpul studiilor mele de masterat, am aflat despre programul ITMC (Internship, Training, Mentoring and Coaching) și mi-am dorit să mă implic în acest proiect. Acesta este locul unde studenții din ultimul an de masterat se reunesc și stabilesc legături cu diverse companii și organizații serioase. Una dintre acestea a fost IIEPO, o organizație care oferă investiții și exporturi în țară. A fost, de asemenea, Electronic Government Agency, Magenta și Total Leasing. După absolvire, trebuia să faci un stagiu de practică. Am intrat la IIEPO, atunci am decis că vreau să fac organizare de evenimente. Am povestit tuturor despre această mare dorință a mea și atunci s-a întâmplat să o aud pe Oksana Kashu de la Electronic Government Agency, care mi-a spus că ATIC are nevoie de ajutor în acest domeniu și apoi am cunoscut-o pe Ana Chirița. Și, bineînțeles, am acceptat imediat oferta de a mă alătura organizării Summit-ului TIC în Moldova.
Cum au început proiectele Technovator? Care au fost primii pași?
Am început proiectele Tehnovator cu programe de dezvoltare a talentelor: Startup Students, AgTech Innovation Lab, apoi cursul de Product Management. Dar am avut ghinionul ca primele mele proiecte să coincidă cu războiul din Ucraina. Și apoi am trecut prin a doua etapă de restructurare a tipurilor de proiecte, am început să lucrez la careeraid.tech, comunitatea de Product Management, și am colaborat cu Busines Hub Tiraspol la proiectul "Incorporarea ecosistemului IT din stânga Nistrului în ecosistemul moldovenesc" în cadrul unui concurs lansat de PNUD.
Ce înseamnă pentru tine proiectele Technovator?
Este o revelație pentru mine să descopăr câte nuanțe se află în spate, pentru cei care proiectează inovații și medii de afaceri. Este fascinant să vezi cum se dezvoltă un proiect de la concept la rezultat și ce impact are. Îmi place să asociez afacerile cu un ecosistem, cu o pădure care crește treptat din tufișuri mici, și în timp, crește vegetație, cresc copaci mari, păsări și animale, creionându-se un mediu armonios.
A avut războiul un impact asupra activităților companiei?
Da, cu siguranță. Dar, în orice împrejurare, trebuie să găsești o cale de ieșire din situație și să mergi mai departe. Așadar, războiul ne-a împins pe mine și pe echipa mea să creăm platforma Careeraid. Îmi amintesc că am venit în Parlament, într-o sală în care voluntarii ajutau refugiații din Ucraina. Când am văzut că ei și alți peste 2000 de tineri erau mobilizați pentru a ajuta, am știut că trebuie să vin cu un ajutor concret, și anume să aduc laolaltă talentele din Ucraina și companiile IT din Europa. Atunci te-am întâlnit pe tine și împreună am lansat Product Management Community în Moldova. În cadrul acestui proiect, organizăm întâlniri lunare, bootcamps, masterclass-uri și ne pregătim pentru cea de-a doua conferință Product Management Conference 2023.
Știu că ai multă experiență în organizarea de călătorii pentru evenimente internaționale. Ce proiecte ai gestionat?
Ceea ce fac la Technovator se potrivește uneori cu experiența mea anterioară. Am petrecut mult timp pentru a crește numărul de startup-uri din Moldova, așa că mi-aș dori foarte mult ca acestea să continue să creeze. Multe dintre ele au nevoie de un imbold, de sprijin. Companiile trebuie să fie conștiente de ceea ce se întâmplă în jurul lor, să vadă cum lucrează alte startup-uri, să facă cât mai multe conexiuni, să vadă lumea din afara țării, pentru că așa te poți dezvolta. De exemplu, experiența cu XOR, când l-am adus pe Dave Perry, care investise anterior în ei. El a contribuit foarte mult la creșterea și dezvoltarea companiei într-o perioadă scurtă de timp. Aceasta a fost o experiență importantă pentru mine, pentru că am realizat cum conexiunile potrivite aduc un start-up la next level.
Astfel, am organizat vizita a 10 startup-uri la Summitul Pirate din Köln din 2022. În acest an vom merge la TechCrunch Disrupt San Francisco, unde vom avea un pavilion special pentru Moldova. Vor fi 8 startup-uri acolo și vom organiza Demo Day pentru comunitate și investitori, și vom avea întâlniri în Silicon Valley. Sper că vom merge și în altă parte, cu startup-uri și cu poziționarea țării.
Un alt proiect în care sprijinim startup-urile și antreprenorii, este platforma Business Tracking, unde lucrează profesioniști care înțeleg business, dezvoltare, marketing, produs și management de proiect. Avem o metodologie care ajută startup-urile și companiile să se dezvolte într-un ritm accelerat. În prezent, lucrăm la extinderea numărului de Business Trackers în Armenia, Azerbaidjan și Georgia.
Este un ajutor important pentru business-ul din Moldova. O altă inițiativă valoroasă a fost GigaHack. Povestește-ne, cum a fost acolo, ce rezultate au fost obținute?
Deeptech GigaHack provine din experiența organizării de hackathon-uri. Acest concept, pentru 500 de participanți a fost de mult timp în planurile noastre. Cu toate acestea, după mai multe discuții, am decis să începem cu ceva mai mic. Pentru început, am decis să îl facem pentru 250 de participanți. L-am poziționat nu doar ca un hackathon general, ci și ca fiind axat pe noile tehnologii, și anume deeptech. Am acordat multă atenție definirii sarcinilor la care participanții trebuiau să lucreze, fiecare dintre ele le-am pregătit în prealabil împreună cu partenerii noștri, a fost o muncă foarte mare. Ne-am asigurat că fiecare sarcină avea o descriere clară, date etc.
Hackathon-ul ca potențial de business, a devenit foarte atractiv pentru cei care au venit în țara noastră la nivel de reprezentanți ai ministerelor din România, Franța, Estonia. În special, Proiectul Future Technologies susținut de USAID, Suedia și UKaid, WNISEF a oferit o asistență semnificativă, care se concentrează pe Ucraina și Moldova. În viitor, intenționăm să atragem cât mai mulți oameni talentați, atât din țară, cât și din străinătate.
Cum reușești să le faci pe toate? Ai timp pentru familia ta? Ai vreun truc de viață?
Nu pot spune că sunt cea mai exemplară mamă și soție, dar părinții mei mă ajută foarte mult și le sunt foarte recunoscătoare. Am un obicei ciudat pe care nu îl recomand - sunt obișnuită să lucrez noaptea, nu am de ales. În timpul zilei am întâlniri, iar când trebuie să organizez ceva, să scriu scrisori, să trimit e-mailuri, fac toate acestea noaptea. Acum, echipa s-a extins, fiecare are propriile sarcini, există posibilitatea de a angaja mai multe persoane, ceea ce îmi va permite să lucrez permanent.
Câți oameni sunt în echipa ta?
În prezent, avem cinci angajați cu normă întreagă și trei persoane în parteneriat.
Ce te-a ajutat să devii persoana care ești astăzi? Cui îi ești recunoscătoare?
Cred că cel mai important lucru este încrederea oamenilor, sprijinul lor, sfaturile lor. Ceea ce mă motivează cel mai mult este familia mea, prietenii, mentorii, de la care pot învăța, cu care mă pot completa. Îmi place să mă dezvolt, să-mi depășesc capacitățile, să învăț despre lume, inovații, știință și tehnologie.
Mulțumesc mult pentru interviu și mult succes cu noile tale proiecte!
Raport de eroare de ortografie
Următorul text va fi trimis redacției noastre: