Cuprins
La ce aspecte sunt atenți angajatorii
Piața IT devine din ce în ce mai competitivă și este nevoie de multă muncă pentru a obține un loc de muncă excelent. Și chiar dacă ești un specialist QA talentat, dar nu știi cum să te prezinți corect, angajatorul nu va fi interesat de candidatura ta și, cel mai probabil, CV-ul tău va ajunge la coșul de gunoi alături de alte sute de recenzii irelevante pentru postul vacant. Iar interviul va merge la cineva care nu a fost leneș și a alcătuit un CV de succes pentru QA.
Un CV corect redactat este primul pas pentru a ieși în evidență. Pur și simplu nu există suficient timp pentru a citi cu atenție întregul CV, așa că recrutorii se uită la punctele cheie. Pentru a fi citit până la capăt, un CV trebuie să fie atractiv, organizat și scris fără greșeli.
Sfaturi de la experții în testare software
Olga Sokolova, QA Engineer Manual, 6 ani de experiență

Cum să obții un loc de muncă ca tester fără experiență?
Testerii fără experiență ar trebui să-l obțină cu siguranță, deoarece există multă concurență acum. Cel mai simplu mod de a face acest lucru, cred că, este să mergi la toate evenimentele IT din oraș și să cunoști programatori, manageri de vânzări și, dacă ești norocos - chiar și directori executivi.
Află dacă au vreun proiect, poate chiar unul personal, sau un mic start-up unde au nevoie de testeri entuziaști fără plată sau cu plată simbolică, deoarece principala sarcină a unui începător, este să scrie ceva relevant în CV. Desigur, s-ar putea să trebuiască să ai un alt loc de muncă în același timp pentru a-ți plăti facturile, dar aceasta este doar o fază de tranziție temporară.
De asemenea, în ciuda lipsei tale de experiență, trebuie să te asiguri că ai pregătit un CV astfel încât să îl poți trimite fără întârziere la prima cerere, deoarece în această etapă cel care a fost mai rapid, câștigă de cele mai multe ori.
Sfaturi pentru testeri experimentați
Aș sfătui următoarele:
1. Fă-ți ordine în CV. Actualizează-ți contactele, dacă acestea s-au schimbat. Adaugă tehnologiile învățate recent, actualizează-ți nivelul de limba engleză dacă acesta s-a îmbunătățit, amintește-ți câteva dintre realizările tale care pot fi adăugate la acesta (certificate, cursuri, premii).
2. Îmbunătățește-ți profilul LinkedIn. Există mini-cursuri speciale, ușor de accesat pe Google, precum și articole despre cum să-ți configurezi profilul. Algoritmii Linkedin sunt astfel concepuți încât răspund la anumite cuvinte cheie și structură. Un cont premium, de asemenea, crește raza de acțiune a profilului în fața potențialilor angajatori. Cu un profil bine pus la punct, crește probabilitatea de a fi găsit.
3. Nu ezita să te prezinți la orice interviu la care ești invitat, chiar dacă setul de competențe nu se potrivește cu abilitățile tale, sau chiar dacă nu ai nicio dorință de a lucra în acea companie. Trecerea unui interviu este o abilitate aparte, iar o astfel de pregătire înlătură teama și rigiditatea. Și, de asemenea, înțelegi ce informații sunt interesante pentru angajatori, devine clar că are sens să studiezi suplimentar. După 10-15 interviuri, vei avea deja o listă cu cele mai populare 20 de subiecte fierbinți despre care să vorbești cu intervievatorul.
4. Dacă scopul este un contract direct în afara Moldovei - caută pe Google metodele de promovare pe piața internațională, există o mulțime de informații despre asta. Formatul CV-urilor și al interviurilor diferă de la o țară la alta (pot exista până la 5 etape) și există, de asemenea, o diferență de mentalitate, trebuie să ții cont de acest lucru și să aduni informații în prealabil.
5. După ce ai citit anunțul și ai văzut ceva necunoscut, înainte de interviu, adună cât mai multe informații despre tehnologia sau direcția necunoscută. În acest fel, angajatorul își va da seama imediat că are de-a face cu o persoană care înțelege ceva despre produsul cu care lucrează compania.
6. Pregătește o listă cu întrebările tale. Un candidat la un loc de muncă este evaluat nu numai pe baza răspunsurilor la întrebări, ci și pe baza propriilor întrebări. Exemple: care este produsul, care este tehnologia? Care este structura echipei, de ce parte se află conducerea? Care este viteza proceselor și etapele de luare a deciziilor importante în cadrul companiei? Ce îi place cel mai mult intervievatorului la această companie? Care este programul, există ore suplimentare? Ce sistem este utilizat pentru înregistrarea orelor de lucru ale angajaților - carduri electronice la intrare/autocompletarea orelor de lucru/programe speciale de înregistrare a orelor de lucru?
7. Nu uita că fiecare companie este despre oameni. Dacă ți se pare că atmosfera interviului sau mai multe etape ale interviului au fost tensionate, toxice, au existat întrebări jenante, incomode - amintește-ți că aceasta este atmosfera în care vei lucra în următorii ani, așa că ia decizii într-un mod echilibrat, în funcție de situația ta personală de viață. Dacă ai ocazia să vorbești cu echipa potențială înainte de a primi o ofertă, fă acest lucru, poate fi o conversație ocazională, cum decurge ziua de lucru, ce fac membrii echipei, scopul conversației este să prinzi atmosfera generală și să înțelegi dacă ți se potrivește.
Mult noroc!
Ekaterina Artemyev, Consultant de aplicații/Inginer de asigurare a calității la Stefanini EMEA, 4 ani de experiență
Care sunt criteriile de a alege o companie?

- Atunci când alegi o companie, trebuie să-ți stabilești obiectivele profesionale. Dacă vrei să lucrezi în echipe care aderă la metodologiile Agile și Scrum și să dobândești experiență, caută companii mari de outsourcing,
unde toate procesele au fost construite și stabilite de mult timp, iar tu vei face parte dintr-o echipă deja formată.
Dacă ești interesat să lucrezi la crearea de procese de testare, caută startup-uri sau companii tinere, unde vei fi singurul tester, dar acest lucru este potrivit pentru specialiști cu nivel mediu și peste.
De asemenea, este important să ții cont de cultura companiei și de diversele "avantaje", cum ar fi cursurile de limbi străine gratuite, zilele libere suplimentare și alte bonusuri. Mergi la diferite evenimente IT pentru a cunoaște oameni de la diferite companii sau scrie direct persoanelor care lucrează la compania care te interesează, poate că firma are un sistem de recomandare și îți vor spune despre bonusuri. De asemenea, caută recenzii pe platforme precum Glassdoor, unde poți afla informații utile și de la actuali și foști angajați.
Cum găsești un loc de muncă bine plătit?
În ultimii câțiva ani, piața IT din Moldova s-a schimbat dramatic și a devenit mai degrabă o piață a angajatorilor decât una a candidaților. Dacă în urmă cu 3-4 ani companiile căutau în mod activ specialiști, acum numărul de posturi vacante a scăzut semnificativ și se limitează la recrutarea de specialiști pentru anumite proiecte sau clienți. Din păcate, mulți dintre cei care se aflau pe "bănci" au fost concediați.
- Studierea și monitorizarea pieței
Studiază ofertele actuale de pe site-urile de locuri de muncă și fii atent la cerințele pentru candidați și la condițiile oferite. De asemenea, studiază nivelul mediu de salarizare a testerilor din Moldova pentru a înțelege ce este considerat un job bine plătit.
- Networking
Alătură-te comunităților locale de specialiști IT și de testeri, participă la evenimente și conferințe de profil. Acest lucru te va ajuta să-ți mărești cercul de cunoștințe care pot fi utile în căutarea unui loc de muncă și, cel puțin, să postezi "Open to work" pe LinkedIn.
Abonează-te pe această rețea socială la toate companiile care te interesează ca potențial angajator și monitorizează posturile vacante pe platformă, deoarece multe dintre ele nu le dublează pe site-urile de joburi.
- Fii proactiv
Trimite CV-ul direct companiilor care te interesează, chiar dacă acestea nu au niciun post vacant. În acest fel, dacă CV-ul tău este apreciat, recrutorii te pot adăuga pe lista de așteptare și te pot contacta atunci când se deschide un post.
Tipsuri pentru scrierea unui CV
- Structura
Cei mai mulți recrutori nu citesc CV-urile, ci le analizează pentru a determina dacă trebuie sau nu să comunice mai departe cu un candidat. Compune CV-ul astfel încât să fie imediat evident postul pentru care candidezi, datele de contact, experiența și competențele relevante.
- Pornește de la templates
Desigur, este mult mai ușor să faci un CV standard și să-l trimiți la toate posturile vacante, dar această abordare ar putea să nu fie în favoarea ta. Studiază cu atenție descrierea postului, fii atent la ce aptitudini caută candidații și, dacă le ai, enumeră-le primele. Elimină informațiile și experiența care nu sunt relevante pentru postul actual. Dacă ești în căutarea unui loc de muncă în domeniul QA, recrutorii nu sunt interesați dacă ai lucrat în trecut ca manager de vânzări. De asemenea, nu uita să menționezi dacă ai experiență în nișa proiectului pentru care este deschis postul.
- Descrie realizările specifice
Descrierile lungi și detaliate pot spune multe despre tine, dar ar fi mai bine să transformi rezultatele muncii tale în realizări concrete. De exemplu, "Am identificat și rezolvat X erori critice, ceea ce a redus numărul de blocări ale aplicației cu Y%". Sau, "Acoperirea testelor a crescut cu X% față de începutul proiectului".
- Certificate
Dacă deții certificări relevante, cum ar fi ISTQB sau Certified Agile Tester, menționează-le în CV-ul tău. Acestea pot reprezenta un avantaj față de alți candidați.
Sfaturi suplimentare pentru redactarea unui CV
Este mai bine să trimiți CV-ul în format PDF - acesta se va deschide fără probleme în orice sistem de operare în forma în care l-ai creat. Cu toate acestea, diferite versiuni de Word pot deschide documentul în mod diferit.
În ceea ce privește lungimea CV-ului, este optim ca acesta să încapă pe două pagini (un font de 11 ar fi optim pentru redactarea CV-urilor, iar pentru titluri, mărimea fontului +2 față de fontul principal).
Și, în cele din urmă, fii sincer și nu uita să actualizezi periodic CV-ul.
Dacă ați găsit o greșeală de ortografie, vă rugăm să ne anunțați prin selectarea textului respectiv și apăsarea Ctrl+Enter.