
Cuprins
Statistici și tendințe
Potrivit ultimelor date la 1 martie 2024, de la începutul situației de urgență din Republica Moldova, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) a primit notificări de la angajatori pentru angajarea a 1.316 cetățeni ai Ucrainei. Din aceștia 911 sunt femei și 405 bărbați. Cei mai mulți dintre ei au fost angajați în capitala Chișinău (1 009), de asemenea, unii lucrători și-au găsit locuri de muncă în UTA Găgăuzia (52), Bălți (63) și în alte regiuni ale țării. Potrivit informațiilor furnizate, cetățenii ucraineni au ocupat o gamă largă de profesii: de la programatori și ingineri până la croitorese și vânzători, precum și medici, bucătari, chelneri, instalatori și alți specialiști.
Sprijin pentru refugiații din Ucraina în Moldova
Pentru a facilita accesul la toate informațiile legate de criza refugiaților din Ucraina, a fost lansat un portal: www.dopomoga.gov.md.
Aici puteți găsi informații despre toate tipurile de asistență disponibile pentru refugiații ucraineni, inclusiv transport, hrană, servicii medicale, oportunități de relocare în Europa și contacte utile.
Acest portal are, de asemenea, o secțiune dedicată ofertelor de locuri de muncă. Aceasta poate fi accesată sub Locuri de muncăunde veți găsi linkuri către o varietate de resurse, grupuri de social media și site-uri de anunțuri de angajare, precum și informații despre cursuri de dezvoltare profesională.
Procedura de înregistrare și angajare
Indiferent de perioada pentru care doriți să vă angajați în Moldova, trebuie să vă înregistrați la Inspectoratul pentru Migrație și să aveți un statut de protecție temporară. De asemenea, trebuie să dețineți un cod de identificare (IDNP), care se eliberează la intrarea pe teritoriul Republicii Moldova sau la cerere prin centrele multifuncționale ale Agenției de Servicii Publice.
Cu statutul de protecție temporară, puteți obține un loc de muncă în Republica Moldova doar pentru o perioadă scurtă de timp - maxim un an. Protecția temporară se acordă pentru un an, în perioada 1 martie 2023 - 1 martie 2024. Stadiul a fost prelungit de la 1 martie 2024 până la 1 martie 2025. Angajarea pe termen lung va necesita un permis de ședere. Pentru a obține acest lucru, trebuie mai întâi să renunțați la statutul de protecție temporară. Vă rugăm să rețineți că un permis de ședere poate fi obținut pentru o perioadă de până la 5 ani.
Pentru perioada de scurtă durată, companiile care doresc să angajeze cetățeni ucraineni (refugiați) trebuie să încheie cu aceștia un contract individual de muncă pe durată determinată. Odată semnat, angajatorul trebuie să notifice Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) cu privire la faptul că a angajat un cetățean ucrainean, furnizând o copie a documentelor în format electronic sau pe suport de hârtie în termen de 5 zile.
Pentru angajare sunt necesare următoarele documente:
- o copie a cărții de identitate a cetățeanului ucrainean;
- o copie a contractului de muncă întocmit în acord cu legislația Republicii Moldova;
- informații privind codul numeric personal (IDNP).
Aceste documente pot fi trimise prin e-mail la: adresa angajare_ua@anofm.md sau pot fi depuse pe suport de hârtie la birourile locale ale Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă.
Principalele etape de obținere a unui permis de ședere
Statutul de refugiat reprezintă baza pentru obținerea unui permis de ședere pentru o perioadă de până la 5 ani. Refugiații care au obținut un permis de ședere în Republica Moldova pot obține ulterior un permis de ședere permanentă.
Pentru a solicita un permis de ședere, trebuie să vă adresați Biroului de Migrație. Veți avea nevoie de:
- cerere în formularul standard
- pașaportul și pașaportul intern, împreună cu fotocopiile acestora;
- certificat de cazier judiciar din țara de cetățenie cu apostilă (ștampila internațională care confirmă legalitatea documentului) - pentru persoanele cu vârsta de peste 16 ani;
- documente care să confirme locul de reședință în Moldova (chiar și locuința închiriată, cu un contract semnat);
- documente medicale care să confirme absența dizabilităților mintale, a bolilor infecțioase, a HIV și a SIDA;
- asigurare medicală de cel puțin 30000 de euro, valabilă cel puțin 3 luni;
- documente care să confirme disponibilitatea unor fonduri suficiente pentru a locui în Moldova pe întreaga perioadă de ședere.
Atunci când se solicită un permis de ședere, este necesar să se prezinte documente care să confirme motivele pentru acest lucru (statutul de refugiat).
Pe lângă documentele necesare, dosarul pentru obținerea permisului de ședere trebuie să includă și două fotografii de 5×6 cm ale solicitantului. Pentru cetățenii ucraineni care doresc să obțină un permis de ședere pentru muncă, există un beneficiu sub forma anulării taxei de stat în valoare de 1440 de lei.
Cererea pentru un permis de ședere este procesată, de obicei, în termen de 30 de zile. În urma examinării cererii, solicitantul va primi un răspuns cu privire la posibilitatea de a obține un permis de ședere în Republica Moldova.
Documentul obținut este valabil pentru o perioadă cuprinsă între câteva luni și 5 ani, în funcție de motivele invocate. În majoritatea cazurilor, această perioadă este de 1 an, cu posibilitatea de prelungire.
Deschiderea unui SRL și aderarea la un parc IT
Antreprenorii care doresc să își stabilească afacerea în Moldova, au o oportunitate atractivă de a deschide o firmă într-un parc IT.
Pentru informații despre posibilitatea de a deschide o companie în parcul IT și despre oportunitățile de angajare, vă rugăm să consultați pagina noastră de internet articolul.
Unul dintre principalele avantaje ale deschiderii unei companii într-un Parc IT este reprezentat de o serie de beneficii fiscale, cum ar fi scutirea de impozitul pe venit și de alte taxe.
În ceea ce privește ocuparea forței de muncă în Parcul IT, există diverse oportunități pentru profesioniștii din domeniul IT. Companiile din Parcul IT recrutează personal în mod activ prin intermediul site-urilor lor, al rețelelor sociale și al platformelor specializate de căutare a locurilor de muncă.
Există o serie de avantaje pentru angajații societăților rezidente în Parcurile IT, printre care se numără scutirea de impozitul pe salarii, menținerea asigurărilor sociale și scutirea de obligația de a depune o declarație fiscală.
Pentru refugiații ucraineni din Moldova, angajarea în câmpul muncii nu este doar o oportunitate de a se întreține pe ei și familiile lor, ci și o șansă de a începe o viață nouă într-un mediu stabil. Sistemul de sprijin și reglementare a ocupării forței de muncă le permite acestora să se integreze în societatea moldovenească și să contribuie la dezvoltarea economică a țării. Datorită eforturilor statului și ale organizațiilor publice, refugiații ucraineni pot găsi nu doar locuri de muncă, ci și sprijin pe calea adaptării și integrării.
Dacă ați găsit o greșeală de ortografie, vă rugăm să ne anunțați prin selectarea textului respectiv și apăsarea Ctrl+Enter.