Am fost interesată să aflu cum a ajuns în această profesie, ce o pasionează și ce sfaturi le poate da managerilor de produs aspiranți.
Cuprins
Lucrul la un produs pentru femeile însărcinate
Îți mulțumesc că ai acceptat să ne împărtășești experiența. Să începem cu unde lucrezi acum și care sunt responsabilitățile tale?
Lucrez la Wachanga la un produs pentru femeile însărcinate. Până în prezent, Pregnancy Tracker are 15 milioane de utilizatori. Acesta este numărul total de utilizatori care au folosit aplicația noastră, deoarece ciclul de viață al produsului este de maximum 9 luni. Și, pe de o parte este grozav, dar, pe de altă parte, este un pic alarmant, pentru că este mai mult decât mă așteptam. De asemenea, nu m-am gândit niciodată că voi lucra la acest tip de aplicație, pentru că de obicei lucrez la produse pe care le înțeleg și mă gândeam să lucrez la produse precum Miro, Google, Facebook. Adică, produse pe care le folosesc în fiecare zi. Mă așteptam să lucrez pentru o companie uriașă, cu o mulțime de produse și să mă implic într-o mică parte a unui produs mare. Dar viața nu se desfășoară întotdeauna așa cum ne așteptăm și o nouă oportunitate a apărut a doua zi după ce am plecat de la 999.md.
De cât timp lucrezi la Wachanga? De șase luni deja?
Apropo, ieri am intrat pe LinkedIn pentru a vedea de cât timp lucrez - au trecut 8 luni. Nici mult, nici puțin. Șase luni au fost suficiente pentru a schimba modul de gândire și de a atinge noi culmi. Pentru că a trebuit să-mi schimb mediul, să învăț noi tehnici și frameworks.
Căutarea unui loc de muncă
Cum ai obținut un loc de muncă la această companie? Și cât de ușor a fost să găsești un loc de muncă?
Un fost coleg de-al meu, care lucra deja la Wachanga, a postat pe LinkedIn un post vacant. Eram în căutarea unui loc de muncă și mi-am trimis CV-ul la mai multe companii. Cel mai mult am trimis la companii care nu erau locale. Am avut o experiență cu o companie locală, dar abia după 2 luni m-au chemat pentru un interviu, iar până atunci aveam deja o ofertă de la Wachanga. Cu toate acestea, am așteptat mult timp pentru un răspuns de la acea companie, aproximativ o lună.
Ai ținut o statistică a acestui proces? Câte CV-uri ai trimis în total, câte invitații ai obținut la interviu, și apoi câte oferte?
Mi-am trimis CV-ul la peste 100 de companii în decurs de două luni. Da, am fost foarte concentrată pe acest proces. Le-am personalizat, deoarece nu toate companiile doresc un product manager. Am aplicat și pentru joburi de project manager, și pentru poziții de BA. A fost un proces dificil. A trebuit să petrec mult timp căutând persoane pe care le cunoșteam și care lucrau în acele companii, astfel încât să pot folosi o abordare personală. Am căutat pe site-urile locale de locuri de muncă, în limba română, letonă, estonă și altele. Ca rezultat, am avut 5 interviuri și o ofertă. Unele companii m-au invitat după ce am acceptat oferta.

Ai cerut ajutorul cuiva cineva în acest proces?
Da, îi sunt foarte recunoscătoare lui Dima Grinshpun, care a vorbit la conferința Product Management Community Moldova de anul trecut. Și, în general, sunt recunoscătoare comunității pentru oportunitatea de a-l cunoaște. Am fost uimită de faptul că această persoană și-a luat o oră din timpul său personal pentru a mă suna, pentru a-mi revizui CV-ul, pentru a-mi face recomandări. Iar după ce am făcut modificări, lucrurile s-au îmbunătățit în căutarea unui loc de muncă. M-a ajutat foarte mult.
Product Scrum
Spune-ne mai multe despre provocările prin care a trebuit să treci în noul proiect.
Este foarte greu să devii manager de produs pentru o aplicație pe care nu o folosești. Eu nu am copii, nu am fost însărcinată și, ca product manager, trebuie să ai empatie pentru utilizatori. Aceasta a fost cea mai mare provocare pentru mine, să înțeleg provocările cu care se confruntă clienții noștri. Am învățat ce înseamnă un trimestru (râde).), prin ce trec femeile însărcinate. Atunci când CPO-ul nostru mi-a vorbit despre nevoile femeilor însărcinate în primele zile de lucru, mi-am dat seama că nu le înțelegeam deloc problemele. Așa că am făcut o mulțime de interviuri cu femei care erau deja însărcinate sau care născuseră, pentru a înțelege de ce foloseau aceste aplicații și ce informații căutau.
Sunt interesată să știu cum sunt procesele tale. Cât de diferite sunt față de cele ale companiilor pentru care ai lucrat înainte?
În 8 luni de muncă, procesele companiei noastre s-au schimbat dramatic.
De asemenea, am avut ocazia să lucrez cu Andrew, fost vicepreședinte de produs la Flo Health. Aplicația Flo este cea mai mare și cea mai populară aplicație din Femtech-e care îți permite să îți urmărești ciclul menstrual și sarcina. Voi spune că este foarte important să avem în echipă un tracker care a dezvoltat foarte mult un alt produs care a funcționat pe diferite piețe și, mai ales, pe cea la care lucrăm noi. Am avut aceeași oportunitate la Simpals și mi-am dat seama de importanța trackingului la prima mână. Andrei a făcut o mare diferență în procesele noastre. Am avut Product Waterfall și am trecut la Product Scrum. Acest lucru a fost complet nou pentru mine, deoarece nu auzisem niciodată de Scrum pentru managerii de produs.
Ce este metodologia product scrum?
Diferența față de alte companii este că nu sunt singura, în calitate de product manager, care este responsabilă pentru setul de funcționalități care vor fi incluse în produs. Suntem cu toții implicați în acest proces, indiferent de poziția pe care o deții. Poți fi content manager, poți face parte din echipa de feedback, din echipa de vânzări sau din echipa de design - nu contează, absolut toată lumea poate veni cu idei. Și doar persoana responsabilă cu starea backlog-ului poate influența o caracteristică să ajungă mai sus pe listă. Acest proces ne permite să realizăm 10 experimente în fiecare săptămână incredibil de rapid, cu întreaga echipă implicată. Toată lumea din echipă știe în ce direcție ne îndreptăm cu OKR-urile pe care le-am stabilit și toată lumea știe ce inițiative se află în backlog. De asemenea, toată lumea are dreptul de a-și exprima opinia cu privire la necesitatea acestei sau acelei funcționalități. Băieții își prezintă argumentele, noi le discutăm și, ca urmare, putem scădea prioritatea sarcinii. Datorită acestui proces, am reușit să fac mai mult de 20 de experimente într-o lună, din care am reușit deja să obțin rezultate, iar toate metricile pe care ar fi trebuit să le influențez, le-am influențat. Acum nici nu-mi pot imagina cum se poate lucra fără Product Scrum.

Din câte îmi amintesc, obișnuiai să lucrezi în biroul companiei, dar acum lucrezi remote. Cum ți se pare?
Oh, "este atât o binecuvântare cât și un blestem" (tradus ca "Este o binecuvântare și un blestem".). Sunt foarte recunoscătoare companiei mele pentru un program de lucru atât de flexibil, este într-adevăr foarte convenabil. Cu toate acestea, ca extrovertit, îmi lipsesc cu adevărat oamenii. Îmi amintesc că, atunci când lucram într-un birou, ne adunam adesea și făceam brainstorming, era foarte productiv. Există avantaje și dezavantaje pentru ambele. Dar eu aș vota pentru formatul hibrid, când ai un birou al companiei, colegii tăi lucrează în acel birou, iar tu poți lucra câteva zile pe săptămână de acasă. Deși, datorită acestui program, am lucrat timp de o lună în timp ce locuiam în Bali. Urmează să plec în România pentru o săptămână. Este convenabil că nu trebuie să-ți iei concediu ca să mergi undeva, poți să combini cu munca.
Despre primii pași
Spune-mi te rog, cum ai început?
Încă o dată, vreau să vorbesc despre importanța comunității de product management, pentru că, înainte de apariția ei, nu știam că această profesie există. Am studiat ingineria software la UTM timp de 4 ani, iar acolo mă simțeam ca o rățușcă urâtă. Pentru că scriam cod, îmi făceam toate temele, dar era atât de plictisitor pentru mine. Am mers la universitate pentru programare pentru că îmi plăcea programarea la școală și credeam că o să-mi placă. Dar la universitate mi-am dat seama deja că nu mă interesa să stau zile și nopți întregi lucrând la coduri. Îmi plăcea să fac prezentări (râde).). Sau să conduc echipe. Am mai avut o materie PBL (Project-based learning) și timp de 6 luni am avut un proiect. Am avut o echipă și am creat un produs. A fost baza perfectă pentru dezvoltarea mea ca om de vânzări.
Ce anume ai studiat acolo și ce ți-a plăcut în mod special??
Mi-a plăcut foarte mult managementul, UI, prezentările. A trebuit să scriu cod, dar nu mi-a plăcut foarte mult. Mi-au plăcut cursurile profesorilor, chiar atmosfera în care stăteam cu gura căscată și învățam lucruri noi. Am avut mentori de la companii IT locale - project manageri, business analysts, scrum masters - care ne-au împărtășit din experiența lor. Dar nimeni nu a vorbit despre product management. Dar, într-o zi, rectorul universității mi-a oferit un loc de muncă ca project manager la Fablab, care este localizat lângă Tekwill.
O întorsătură neașteptată. Ce ai făcut la Fablab?
Trebuia să organizez evenimente și asta mă interesa mai mult decât să lucrez într-o companie IT. Acesta a fost primul meu loc de muncă. Mi-am dat seama că trebuie să absorb totul ca un burete. După un timp, am fost invitată să lucrez în echipa Tekwill ca coordonator de proiect în cadrul proiectului IT Aleg Cariera. Din nou, era vorba de management pur, nimic tehnic. Și din nou îmi lipsea ceva.
Și te-ai hotărât să schimbi din nou ceva?
Da, am încercat design, lucrând ca freelancer - dar nici asta nu m-a satisfăcut. Am vrut să mă implic mai mult în procesul tehnic, să iau decizii cu privire la product development. Am fost sfătuită să merg la o companie IT ca developer, iar acolo puteam să-mi dau seama ce vreau să devin. Dar nu am vrut să fac asta. Așa că am aflat că Tekwill avea un parteneriat cu Epam. Aveau cursuri cu mentorii lor în Java, Node.js, analiză de afaceri. Le-am scris și i-am întrebat dacă aș putea participa în calitate de BA. La care ei mi-au răspuns că da, desigur, dar numai tu. Așa că am fost singurul BA. Și totul pe gratis.
Asta da noroc 🙂 Cum a decurs acest program?
Mi s-a desemnat un mentor care mi-a oferit un fel de stagiu de practică în domeniul analizei de afaceri timp de 2 luni. La sfârșitul cursului, am făcut o schiță a unui produs și am prezentat-o. Dar chiar și după aceea mi-am dat seama că nu voiam să mă dezvolt mai departe în această profesie. Epam mi-a oferit un loc de muncă, dar am refuzat. Trecuseră deja 4 ani, absolvisem universitatea și mă aflam la răscruce de drumuri, neștiind încotro să mă îndrept în continuare. Dacă aș fi știut atunci despre managementul de produs, nu aș fi petrecut atât de mult timp căutând acest lucru. Din întâmplare, am dat peste un post vacant de product manager junior la Simpals. Am obținut un interviu, deoarece aveam deja o gamă largă de experiență.
Care a fost prima ta experiență ca product manager?
Când am fost angajată, habar nu aveam ce trebuia să fac. Eram sigură că voi face doar interviuri și că voi transmite rezultatele altor persoane. După două săptămâni, mi-am dat seama că va trebui să mă ocup de aceste informații și să fac câteva teste A/B. În timp ce mă aflam la birou, i-am ascultat cu mare atenție pe toți colegii mei și am notat toate cuvintele necunoscute lor, pe care apoi le-am căutat pe Google. În cele din urmă, m-am îndrăgostit de această profesie și sunt foarte recunoscătoare primei mele companii, care oferă o oportunitate pentru product developeri începători de a se dezvolta în domeniul product management și nu numai.
Ce te ajută să te dezvolți ca product manager
Ce te-a ajutat să devii product manager?

Experiența mea ca designer m-a ajutat foarte mult, sunt rapidă la realizarea de mocaps, prezentări. La fiecare două săptămâni trebuie să prezint rezultatele testării ipotezelor și a pitch-urilor. De asemenea, m-a ajutat și experiența de pitching din universitate, experiența în crearea prezentărilor de la cursurile opționale, participarea la evenimentele Product Management Community Moldova și Moldova Developer Community.
Ce-ți place la această profesie?
Îmi place că pot ajuta compania să crească din punct de vedere financiar. De asemenea, în această companie, simt o legătură puternică cu utilizatorii. Îmi dau seama că o modificare a unui produs va afecta milioane de oameni din diferite țări. Mă simt bine să fac parte din acest proces important din viața unei femei și mă bucur că putem ajuta să deschidem drumul. Se pare că produsul se află la intersecția dintre interesele afacerii și cele ale utilizatorilor. Nu totul este atât de vesel, există destul de mult stres și responsabilitate.
Ce te ajută să faci față stresului?
Bineînțeles, să scriu în jurnal - am întotdeauna un caiet și un pix la mine, iar atunci când mă simt anxioasă, mă așez să scriu. De asemenea, mă ajută să comunic cu persoanele apropiate, toți prietenii mei știu despre munca mea (râde).). Dar este important să nu supraîncarci oamenii cu problemele tale. Meditația ajută, de asemenea, oricât de clișeic ar suna. Am observat cât de greu ne este să fim aici și acum, iar meditația mă ajută să mă concentrez asupra lucrurilor importante. Dar toate aceste practici m-au schimbat foarte mult - amintindu-mi de Inna de acum 2 ani, care se temea să comunice cu șefii ei și să accepte un feedback negativ.
Ce sfat ai pentru aspiranții la funcția de manager de produs și pentru cei care vor să devină unul?
Aceasta este o întrebare dificilă, deoarece, pe de o parte, trebuie să poți să lucrezi cu date, să analizezi și să tragi concluzii. Pe de altă parte, trebuie să fii o persoană creativă pentru a vedea o posibilă soluție care nu se află la suprafață. Dacă vorbim despre persoane care vor să înceapă de la zero, cred că trebuie să începi cu analiza, să lucrezi cu datele. Apoi, trebuie să înțelegi ce sunt backend și frontend și cum funcționează împreună. Nu ai nevoie de cunoștințe profunde de programare, dar este important să înțelegi cum funcționează. În plus, trebuie să ai abilități UX/UI și, în general, să fii interesat de acest lucru, să înveți constant lucruri noi, să fii atent la designul aplicațiilor pe care le folosești. Și bineînțeles, să ai o minimă experiență în managementul echipei. Un pic din toate, se pare.
Recomandări de la Inna
Cărți: Don't let me think
Cursuri: Strategyzer
LinkedIn: Agar , Tereza Torez (despre product discovery)
Dacă ați găsit o greșeală de ortografie, vă rugăm să ne anunțați prin selectarea textului respectiv și apăsarea Ctrl+Enter.